zaterdag 15 januari 2011

Werkloosheid en de euro

Hoewel Portugal en Spanje hun staatsleningen hebben kunnen slijten tegen behoorlijke hoge rentepercentages is de euro mijns inziens nog niet uit de gevarenzone. Om mijn gevoel te illustreren volgt hierna een opsomming van het werkloosheidspercentage van 36 landen.



Een paar opmerkelijke zaken in het lijstje zijn:
De landen die de euro in gevaar brengen staan qua werkloosheidspercentage allen boven het gemiddelde van de eurozone (10,1%). Ik doel hierbij op Spanje, Griekenland, Ierland en Portugal.

Litouwen, Letland en Hongarije zijn ook lid van de Europese Unie, maar zij hebben de euro nog niet ingevoerd. Hun werkloosheidsproblematiek zal de euro niet in gevaar brengen.

Nederland doet het goed met een werkloosheidspercentage van 5,2%

Wat ook opvalt en mij niet geruststelt is dat Estland en Frankrijk in de gevarenzonde zitten.

Ik moet hierbij de kanttekening plaatsen dat werkloosheid is geen synoniem van een monetaire crisis, maar ik sluit het ook niet uit. Mocht de euro verder wegzakken dan zou ik nog maar eens terugdenken aan dit lijstje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten