zaterdag 24 juli 2010

Stresstest en frauderende scholen

Ik heb weer een paar artikelen gelezen die zeker in hun samenhang opmerkelijk zijn. Het betreft de volgende berichten:

Stresstest geeft voorlopig rust
Geen rijen voor de pinautomaat, geen inderhaast belegde persconferenties van ministers van Financiën die miljardeninjecties aankondigden. En geen paniek op de effectenbeurzen die nog open waren.

Het bleef rustig, gisteravond, toen het College van Europese Banktoezichthouders (CEBS) de uitkomst bekendmaakte van de ‘stresstest’ onder 91 Europese banken. Die uitkomst heeft de financiële wereld, van spaarders tot speculanten, voorlopig gerustgesteld.

Voldoende kapitaal
Zoals verwacht heeft een ruime meerderheid van de getoetste banken in Europa de proeve van weerbaarheid doorstaan. Zij blijken voldoende kapitaal achter de hand te hebben voor onverhoopt nieuw macro-economisch onheil.

De stresstest simuleerde een crisissituatie waarbij de bank fictief „een combinatie van schokken” kreeg toegediend, zoals een betrokken bankier het gisteren chirurgisch uitdrukte: oplopende rentes, dalende beurskoersen, instortende huizenmarkt. En vooral ook staatsobligaties van wankele Europese economieën die opnieuw onderuitgaan.

Onder deze onwaarschijnlijke, maar ook weer niet onmogelijk geachte omstandigheden zou het gros van de westerse bankwereld met gemak overleven, aldus de stresstest. Het bufferkapitaal dat banken moeten aanhouden voor tegenvallers slinkt uiteraard, maar blijft voldoende overeind.

Kapitaalgaten
Dat zeven banken voor de test zakten was ook niet onverwacht: vijf lokale Spaanse spaarbanken, een Griekse boerenleenbank en de Duitse vastgoedbank Hypo Real Estate. De falende banken kondigden gisteravond, of al eerder deze week, maatregelen aan om hun kapitaalgaten te dichten, al dan niet met steun van hun nationale overheid. Gezamenlijk hebben zij 3,5 miljard extra nodig.

De dissonanten konden de feestelijke boodschap van de centrale toezichthouder niet verstoren. De uitkomst van de stresstest „bevestigt de veerkracht” van het Europese bankensysteem, aldus de Europese Centrale Bank (ECB).

Toch is er scepsis. Van economen en analisten die klagen dat de test te gemakkelijk zou zijn. Een slagingspercentage van 92,3 procent acht men ongeloofwaardig hoog.

Methodiek
Op één punt hebben ECB en CEBS critici de mond gesnoerd. De financiële wereld vreesde weinig details te horen over de gehanteerde methodiek. Dat bleek niet het geval. De uitgebreide rapporten van alle 91 geteste banken staan nu op internet, inclusief alle economische horrorvariabelen. Dat geeft een ongekend inzicht in de veerkracht van de banken, maar ook in hun kwetsbaarheid.

Het volgende bericht heeft niets met de financiële wereld te maken. Het gaat over het sjoemelen met cijfers door scholen.


Scholen sjoemelen met cijfers wegens subsidie

Middelbare scholen hogen cijfers van leerlingen kunstmatig op om het imago van de school en subsidies te redden.

Zittenblijvers tasten de goede naam van een school aan wat aanmeldingen kost. Scholen krijgen geld per aanmelding. Bij de krant zijn voorbeelden bekend van gesjoemel.

Zo zijn er scholen die eindcijfers met één punt ophogen. In andere gevallen wordt er simpelweg een quotum gesteld dat niet meer dan twintig procent van de leerlingen mag blijven zitten.

Volgens voorzitter Walter Dresscher van de Algemene Onderwijsbond (AOb) is het belang van scholen om de cijfers hoog te houden zonneklaar. 'Die scholen krijgen per leerling geld. Zie daar het belang voor de besturen.'

De Onderwijsinspectie reageert in de krant niet verrast. Hoewel er geen voorbeelden bekend zijn bij de inspectie noemt een woordvoerder de fraude 'voorstelbaar'.

Onlangs kwamen hbo's al onder vuur te liggen wegens dubieuze afstudeertrajecten. De Hogeschool InHolland in Haarlem zou studenten die te lang over hun studie doen makkelijke vervangende opdrachten geven, waardoor ze alsnog afstuderen. De hbo's krijgen geld per voltooide studie. Er is een onderzoek gestart naar die praktijken.



Belang
Wat mij in deze artikelen opvalt is het woord "belang".

Scholen houden de cijfers hoog omdat ze per leerling geld krijgen. Dat is van belang voor de besturen van de scholen.

Niemand, en zeker de financiele wereld heeft geen belang bij rijen voor de pinautomaat, inderhaast belegde persconferenties van ministers van Financiën die miljardeninjecties aankondigden en paniek op de effectenbeurzen. Maar of ze daardoor sjoemelen met de cijfers.............. ik weet het niet.

Ze hebben het voordeel van de twijfel door het in de openbaarheid brengen van de uitgebreide rapporten van alle 91 geteste banken. Daarentegen zal het niet de eerste keer zijn dat de cijfers in werkelijkheid net iets anders blijken te zijn dan in de rapporten vermeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten