woensdag 9 juni 2010

Het ash and no cash debacle

Alweer een opmerkelijk berichtje. Weliswaar meer als trigger dan inhoudelijk. Het gaat om het volgende:

Aswolk slaat bres in herstel luchtverkeer

De Europese luchtvaartmaatschappijen hebben in april minder passagiers vervoerd dan in dezelfde maand een jaar geleden. De daling is volledig te wijten aan de ontregelingen van het Europese vliegverkeer veroorzaakt door de IJslandse aswolk.
Lees hier het volledige bericht.

Aswolk

Nu kun je IJsland natuurlijk niet verwijten dat een aswolk overlast veroorzaakt, maar ze zetten zich wel weer op de kaart.

"Weer" omdat in 2009 veel spaarders te maken kregen met de omgevallen bank Icesave. Nederland schiet dan een bedrag voor, mede op basis van het in juni 2009 bereikte akkoord met IJsland dat tot 2024 de tijd heeft om 1,3 miljard euro terug te betalen.

Eind december 2009 keurde een kleine meerderheid van het IJslandse parlement de wet over terugbetaling van de spaartegoeden goed. Maar in januari 2010 weigerde president Grimsson de wet te ondertekenen.

Hoewel voormalig minister Wouter Bos van financiën IJsland heeft gewaarschuwd dat de weigering het EU-lidmaatschap van dat land in gevaar brengt gebeurt er verder niets.

Kortom, een ash en no cash debacle.

Maar wat hebben wij aan het EU-lidmaatschap van IJsland?
Na even zoeken heb ik het volgende voordeel gevonden op deze website; door de ligging van IJsland zou de EU bijvoorbeeld beter deel kunnen nemen aan de strijd om de politieke macht over de Noordpool.

Ja ja, we kunnen straks gewoon meedoen aan de strijd om de politieke macht over de Noordpool. Wie wil dat nou niet. Dus nooit meer praten over die 1,3 miljard euro!

Noordpool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten