zaterdag 8 augustus 2009

Hier volgt periodiek mijn beursvisie

Ik heb deze Blog aangemaakt om periodiek mijn beursvisie weer te geven. Daarin ben ik alles behalve uniek. Ik heb namelijk de indruk dat vrijwel iedereen die de beurs volgt en en Blog bijhoudt daarop zijn of haar visie ventileert.

Naast mijn visie op de beurs zal ik opmerkelijke artikelen linken en zo nodig becommentariƫren. Uiteraard hebben die artikelen betrekking op beursgerelateerd nieuws.

Een eerste opmerkelijk bericht is het bericht dat Freddie Mac voor het eerst in twee jaar weer winst maakt. Dankzij de winst in het tweede kwartaal heeft Freddie Mac voor het eerst in een jaar tijd niet om nieuwe steun hoeven vragen. Fannie Mae vroeg eerder deze week bijna 11 miljard dollar aan nieuwe steun, na een verlies van ruim 14 miljard dollar in het tweede kwartaal.

Kennelijk zijn de cijfers na beurs bekendgemaakt, want het aandeel staat nu op 1,28 terwijl het op 0,74 was gesloten. Opmerkelijk is dat Fannie Mae vrolijk meestijgt. Het aandeel noteerde bij de sluiting van de beurs 0,66 en staat nu op 0,85.

Dat zijn mooie koerswinsten voor een bedrijf dat nog maar 11 miljard steun nodig heeft en de andere hypotheekverstekker die waarschuwde dat de verbetering waarschijnlijk tijdelijk is en dat de verliezen op slechte leningen de komende tijd weer zullen groeien.

Wat zal er met de koersen gebeuren als deze bedrijven echt weer gezond zijn (als dat al ooit zal lukken).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten